Nyckeln i systemet är en dubbelriktad snabbladdare. Förutom den vanliga laddfunktionen kan laddaren även skicka elektricitet åt andra hållet, från elbilens batterier till laddstolpen och vidare in till en fastighet. En styrenhet läser av var energin behövs bäst.
Ström kan skickas på mikrosekunder, fram och tillbaka, säger Christer Lindström på Kungsbacka kommun.
Finns på andra håll
Tekniken kallas V2G, som är en förkortning av engelskans "vehicle to grid", ungefär "från fordon till elnät". Den visas vid elmässan Ecarexpo i Göteborg av energibolaget Eon, biltillverkaren Nissan och Kungsbacka kommun.
Det fungerar i andra länder. Men vi är först i Sverige, enligt vad jag känner till, säger Lindström.
När en elbil parkeras vid laddstolpen på kvällen, ger man en instruktion till styrenheten om när bilen kommer att hämtas, exempelvis klockan nio för 30 mils körning. Styrenheten ser till att bilen är laddad då. Men fram till dess "äger" systemet energin.
När många kommer till jobbet mellan sju och åtta på morgonen och startar grejer går det åt väldigt mycket ström. Då kan man låna ström från bilen för att skära av den toppen i förbrukningen, säger Christer Lindström.
Solenergi
Han hoppas att varje bil kan spara in cirka 10 000 kronor per år i elkostnad. Kungsbacka kommun har omkring 500 fordon, av vilka 140 i dagsläget är eldrivna. Samtidigt är investeringen i teknik inte särskilt dyr.
På sikt hoppas Kungsbacka också att energi från solcellsparker ska kunna lagras i elbilars batterier för användning när den behövs.
Då får vi ett effektivare och jämnare belastat elnät, säger Christer Lindström.