I oktober 2019 kommer 24 studenter på Utvecklingsingenjörsprogrammet vid Högskolan i Halmstad att befinna sig i Australien för att delta i Bridgestone World Solar Challenge, en av världens största studenttävlingar. Målet är att förändra världens bilindustri genom att rikta strålkastarljuset mot soldrivna bilar.
Vartannat år tävlar de mest innovativa studenterna från hela världen i att bygga sina egna solbilar, för att sedan delta i Bridgestone World Solar Challenge. Tävlingen grundades år 1987, går av stapeln vartannat år och har kommit att bli världens största tävling för solcellsdrivna bilar. Teamen består av studenter från olika universitet världen över. Ingenjörsstudenter vid toppuniversitet från alla kontinenter finns representerade, vilken innebär att framtidens samlade ingenjörselit samlas.
Tävlingen går ut på att köra 3000 km från Australiens norra till södra kust. Starten går i Darwin och målgången är i Adelaide, och målet är förstås att gå över målsnöret först. Studenterna från Högskolan i Halmstad siktar på vinst, men de ser också fler fördelar med att sitt deltagande.
– Vår ambition är att vinna tävlingen, men också att utveckla en solbil som är både säker och snabb, och som bidrar till att driva utvecklingen av en mer hållbar bilindustri framåt. Anmälningsavgiften är betald, vi kommer att delta och vi ska sätta Högskolan i Halmstad på världskartan, säger projektledare Adam Jisland.
Halmstad University Solar Team
Gruppen som arbetar med solbilen går under namnet Halmstad University Solar Team, eller HUST. De är uppdelade i två undergrupper- EMS (ekonomi, marknadsföring, sponsring), och Teknik. På det sättet kan de hantera projektets alla olika aspekter. Just mångsidigheten och vanan vid att arbeta i projektform är också några av grundtankarna med Utvecklingsingenjörsprogrammet.
Erfarenheter för framtida arbetsliv
Just nu har projektet precis passerat sin andra konceptfas. Teamet har tagit fram avancerade modeller och utfört krävande simuleringar för att uppnå bästa möjliga resultat gällande bilens chassi och kaross. Parallellt med denna utveckling har motor och drivlina- samt elektronikteamet arbetat i en nära relation till varandra för att få bilen som helhet att fungera.
– Som medlem i HUST får vi under vår studietid möjlighet att i praktiken testa hur det är att på egen hand driva ett projekt under tiden som vi lär oss om det. För mig som student är det här ett väldigt roligt och intressant sätt att lära sig på. Projektet ger mig mängder av erfarenheter att ta med mig ut i arbetslivet. Men att få delta i Bridgestone World Solar Challenge betyder mer än så, det ger mig även möjligheten att bli unik ute på arbetsmarknaden bland andra ingenjörsstudenter världen över, säger Sanna Arvidsson, event- och PR-ansvarig.