Nyligen ingick Svensk Vindkraft Förening (SVIF), Svensk Vattenkraft Förening (SVAF) och Sveriges Energiföreningars RiksOrganisation (SERO) ett ramavtal med elbolaget Bixia. Det innebär att föreningarnas medlemmar, som består av producenter av vind- vatten- och solenergi, får tillgång till Bixias elmarknadsexpertis samtidigt som de ges möjlighet att sälja sin el genom elbolaget.
Bixia har lång erfarenhet av att samarbeta med producenter av förnybar el och är det elbolag i Norden som köper in störst andel förnybart direkt från producenter. Det var i konkurrens med fem stora aktörer på elmarknaden som Bixia vann upphandlingen.
– Bixia har en lång och välmeriterad erfarenhet av elmarknaden. Deras gedigna kunskaper av trading och försäljning av förnybar el gör att vi har ett stort förtroende för dem och är övertygade om att de kommer kunna ge våra medlemmar värdefull rådgivning framöver, säger Carl-Arne Pedersen, vice ordförande i Svensk Vinkraftförening.
– Man kan säga att vi på Bixia förenar elproducenten och elkonsumenten. Vi vill hjälpa producenterna av sol- vind- och vattenkraft att få lönsamhet i sin produktion, samtidigt som vi vill att fler konsumenter ska förstå vilken betydelse valet av el har för vår miljö. Det viktigaste vi kan göra för att bromsa klimatförändringarna är att ställa om våra energisystem från fossilt till förnybart. I den omställningen är producenterna de stora hjältarna, säger Bengt Carlsson, krafthandlare på Bixia.
Elpriset varierar mer och mer
Idag kommer omkring 60 procent av den el vi använder i Sverige från förnybara källor, mest vattenkraft, en hel del vindkraft och lite solel. Priset på el, som sätts på den nordiska elbörsen NordPool, bestäms utifrån många parametrar alltifrån politiska beslut, valutamarknaden, väder och efterfrågan. Det är en komplex marknad som kan vara svår att följa som enskild producent.
– Vi har en mycket proffsig analysavdelning som levererar dagliga rapporter och gedigna långtidsprognoser för att hjälpa producenterna att ha koll på marknaden, kunna prognostisera och få ut så mycket som möjligt av sin verksamhet. Det vi kan konstatera är att priserna på el kommer att variera ännu mer framåt. Då blir det desto viktigare för producenterna att vara välinformerade för att se vilka tillfällen man kan utnyttja, säger Bengt Carlsson.
Nya förnybara elprodukter
Historiskt har el varit en lågintresseprodukt, men Bixia märker att det börjar förändras. Idag vill alltfler veta var den el de använder kommer ifrån. Det gäller såväl privatpersoner som företag. Därför har Bixia utvecklat ett antal produkter som skapar nytta för både producenter, konsumenter och miljön. En av produkterna är ”Bixia Nära Exklusiv” som gör att företag kan välja förnybar el från en specifik producent i närheten av verksamheten.
– Det har tagits emot mycket väl hos exempelvis lokala ICA-handlare, hotell och företag inom tillverkningsindustrin. Dels stärker det deras eget varumärke, dels får producenten lite bättre betalt och sist men inte minst gynnar det miljön, säger Bengt Carlsson.