Midsummer AB redovisar delårsrapporten

VD Sven Lindström, Midsummer AB. Bild: Midsummer AB

Midsummer AB (publ) presenterar idag sin delårsrapport för det första kvartalet 2020 och kommenterar den pågående pandemin i VD-ordet. Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 42,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 4,1 miljoner kronor. Bolaget fick under det första kvartalet en ny order på ett DUO-system. Dessutom har man anställt en Business Development Manager med europeisk fokus och lanserat produktsidor för Midsummer WAVE, Midsummer SLIM och Midsummer BOLD.

Midsummer uppvisar en nettoomsättning för det första kvartalet 2020 på 42 801 TSEK (26 884 TSEK för Q1, 2019) och en EBITDA på 12 710 TSEK (14 060 TSEK för Q1, 2019). Koncernens rörelseresultatet för de första tre månaderna 2020 blev 4 129 TSEK. Motsvarande siffra för samma period 2019 var 8 070 TSEK.

VD Sven Lindström kommenterar:
- Första veckan i januari besökte jag potentiella nya kunder och våra befintliga kunder i Kina. Framförallt ville jag säkerställa leveranser av solpaneler från våra befintliga kunder för att stötta vår egen produktion i Järfälla. Vi har sedan slutet av 2019 sett ett alltjämt ökande intresse för våra solpaneler och vår egen produktionskapacitet i Järfälla hängde inte riktigt med. Även våra kunder i Kina hade fulla orderböcker, men vi blev lovade 500 kW i månaden så fort deras produktion kommit igång efter det kinesiska nyåret.

Produktionsstarten i Kina blev dock ordentligt fördröjd på grund av corona-virusets utbrott och vi kan inte räkna med några större volymer därifrån innan 2021. Det som hänt stärker oss i vår övertygelse om att vi bör satsa på produktion i Europa.

Nya affärer under perioden
Midsummer AB lyckades få en order på ett DUO-system till Ryssland. Affären är den första under ramavtalet med statligt ägda Rusnano Group. Målet med samarbetet är att utveckla marknaden för lätta byggnadsintegrerade solpaneler i Ryssland och den Eurasiska regionen. Detta kontrakt gjorde att de kunde visa positiva siffror under Q1, vilket inte är en självklarhet i dessa tider.

Försäljningen av solpaneler var under det gångna kvartalet åtta gånger större än motsvarande period för ett år sedan, vilket motsvarade 8,4 % av nettoomsättningen.

Grön omställning i Europa
Marknaden för byggnadsintegrerade solceller växer mycket snabbare än solcellsmarknaden i stort och förväntas växa med ungefär 40% per år de kommande åren. Efterfrågan i Europa vida överstiger Midsummer AB produktionskapacitet i befintliga anläggningar.