JLR har samarbetat med Wykes Engineering Ltd, en ledande aktör inom sektorn för förnybar energi, för att utveckla ett av Storbritanniens största energilagringssystemen för att tillvarata sol- och vindkraft med hjälp av begagnade Jaguar I-Pace-batterier.
Ett BESS-system från Wykes Engineering utnyttjar 30 begagnade I-PACE-batterier och kan lagra upp till 2 500 kWh energi. De batterier som används har tagits från prototyper och tekniska testfordon. JLR har som mål att i slutet av 2023 leverera tillräckligt med batterier för att lagra totalt 7 500 kWh energi – tillräckligt för att försörja 750 hushåll med el under en dag. I framtiden kan fler moduler skapas för att ge nytt liv åt ännu fler uttjänta batterier från begagnade produktionsfordon.
Varje BESS-system, som är kopplat till en avancerad växelriktare för att maximera effektiviteten och förvalta energin, kan leverera ström direkt till det nationella elnätet under belastningstoppar samt extrahera ström från elnätet då belastningen är låg och lagra den för framtida användning.
Batterilagringssystem som detta är avgörande för att minska koldioxidutsläppen i elnätet, eftersom de kan hantera plötsliga belastningstoppar samt maximera sol- och vindenergiupptag då optimala förhållanden råder och lagra denna för framtida bruk.
Som en del av det tekniska samarbetet har Wykes Engineering och JLR uppnått en sömlös integration, utan behov av ytterligare tillverkningssteg eller avlägsnande av batterimoduler. Batterierna tas helt enkelt ur Jaguar I-PACE och placeras i containrar direkt på plats, vilket bidrar till att maximera projektets hållbarhet.
Partnerskapet utgör ett viktigt steg i JLR:s tillämpande av principerna för cirkulär ekonomi, som är en del av företagets strategi för att uppnå koldioxidneutralitet senast 2039.
Tillgången på batterier för stationära ändamål, som lagring av förnybar energi, kan överstiga 200 gigawattimmar per år redan 2030, vilket skapar ett globalt värde på över 30 miljarder dollar**. JLR:s batterier är konstruerade enligt de högsta standarderna och kan därför användas i lågenergisituationer när kapaciteten inte längre är tillräcklig för elbilar, vilket vanligtvis innebär en restkapacitet på 70-80 %.
Återanvändning av bilbatterier kommer att skapa nya affärsmodeller för JLR både inom energilagring och andra områden. När batteriets kapacitet även underskrider den nivå som krävs för dessa lågenergilösningar kommer JLR att återvinna batterierna så att råmaterialet kan återanvändas, precis som i en verklig cirkulär ekonomi.
*Baserat på 2019 års genomsnittliga årliga elförbrukning för hushåll 3 772 kWh = 72,3 kWh per vecka Energiförbrukning i Storbritannien 1970 till 2019
**McKinsey, Återanvända batterier för elbilar: Den nyaste värdepoolen inom energilagring