Turn Energy strålar nytt ljus på solenergi med uppdaterad varumärkesidentitet

Foto: Pexels

Solenergiföretaget Turn Energy strävar efter att öka sin räckvidd och göra solenergi mer attraktivt för en bredare publik. För att uppnå detta har företaget inlett ett samarbete med byrån ACNE för att utveckla sitt varumärke. De introducerar nu en uppdaterad visuell identitet och en kommunikationskampanj för att tydliggöra sin roll som en nyskapande aktör på marknaden – en solenergileverantör som vågar ifrågasätta och bryta konventioner.

Genom att utnyttja lågproduktiv mark för att generera solkraft strävar Turn Energy efter att förse Sverige med hållbar energi. Företaget bygger, äger och förvaltar solcellsparker och levererar energin till svenska företag.

Under 2022 genomförde Turn Energy en namnändring från HPSolartech och omstrukturerade samtidigt sin affärsmodell från solcellsinstallatör till oberoende energiföretag. Detta krävde en ny varumärkesidentitet som skapades i samarbete med ACNE.

Tillsammans med ACNE har Turn Energy utvecklat en ny varumärkesplattform, visuell identitet och kommunikationskoncept. Målet har hela tiden varit att göra solenergi mer tillgängligt och främja diskussioner om ämnet även bland dem som inte är väl insatta.

Kenny Fogel, VD på Turn Energy, förklarar: "Vi arbetar varje dag för att generera mer hållbar energi, och för att uppnå våra ambitiösa mål insåg vi snabbt att vi behövde rikta oss till en bredare publik och formulera ett budskap som kan förstås av alla, inte bara de som är insatta inom vår bransch."

I utformningen av varumärket har inspiration hämtats från techvärlden snarare än från energibranschen för att engagera den breda allmänheten och skapa en ökad förståelse för vikten av att övergå till grön energi – här och nu.

Melodi Roohi, CMO på Turn Energy, poängterar: "Vi vill utmana konventionerna för hur ett solenergiföretag kommunicerar och sticka ut i vår kommunikation. För att skapa engagemang behöver vi kommunicera på ett sätt som fångar uppmärksamhet och väcker känslor hos människor."

I januari lanserar Turn Energy sin första kommunikationskampanj, som kommer att synas på olika digitala plattformar.