Den svenska marknaden för solpaneler på privatbostäder visar tecken på avmattning, vilket speglar en bredare europeisk trend. Trots rekordomsättning 2023 märker tyska solenergiföretag som Enpal en tydlig minskning i efterfrågan från hushållen. Detta har blivit särskilt tydligt under 2024.
- Vi såg redan 2023 att det blev svårare att attrahera nya kunder, men nu ser vi en ännu tydligare nedgång, säger Jochen Cassel, finanschef på Enpal.
Stark tillväxt under 2023 men svagare 2024
Enpal kunde förra året öka sina intäkter till 905 miljoner euro, mer än en fördubbling jämfört med föregående år. Trots detta nådde bolaget knappt upp till den lägre delen av sitt intäktsmål, som låg mellan 900 miljoner och 1,2 miljarder euro.
- 2023 var ett exceptionellt år för Enpal givet omständigheterna, förklarar Cassel. Men vi ser att hushållsmarknaden för solpaneler i Tyskland minskade med ungefär en tredjedel jämfört med året innan, och detta påverkar oss också. I år kommer vi inte att växa lika mycket, fortsätter han.
Denna utveckling återspeglas även på den svenska marknaden, där solenergi har blivit en alltmer attraktiv lösning för både företag och privatpersoner. Men precis som i Tyskland verkar intresset bland svenska hushåll ha nått en platå, med en ökande tendens för företag att installera solpaneler snarare än privatpersoner.
Företag och solparker driver tillväxten
I Sverige, liksom i Tyskland, har tillväxten inom solenergi under första halvåret 2024 främst drivits av stora installationer på företagsbyggnader och i solparker. Enligt Svensk Solenergi har installationer på dessa områden ökat kraftigt, medan installationer på privata villatak visar tecken på stagnation.
Två procent av den svenska elproduktionen kommer nu från solenergi, en historiskt hög andel. Dock är det solparker och företagsinstallationer som står för merparten av denna ökning, inte solpaneler på privatbostäder.
Utmaningar och möjligheter framåt
I Sverige har regeringen tidigare erbjudit olika stöd för att stimulera solcellsinstallationer i hemmen, men förändringar i subventioner och ökade kostnader för installation har påverkat marknaden.
Företag som Enpal tvingas nu att ompröva sina strategier. Ett möjligt steg framåt är att öka satsningen på företagskunder och stora projekt som kan ge stabilare intäktsströmmar. Samtidigt kan ökad medvetenhet om klimatfrågor och stigande elpriser på sikt ge ny fart åt marknaden för solpaneler på privatbostäder.
- Vi måste anpassa oss till den nya verkligheten och hitta nya vägar framåt, avslutar Cassel.
Solenergin i Sverige står inför både utmaningar och möjligheter. Medan efterfrågan på villatak kan ha nått sin topp, finns det fortfarande stor potential för tillväxt inom företagsinstallationer och storskaliga solparker. Solpaneler förblir en viktig del av Sveriges energimix, men hur marknaden utvecklas framöver återstår att se.
Källa: Handelsblatt /Enpal