E-mobility bolaget CaCharge tar in 22 MSEK i finansiering från flertal investerare för att satsa på tillväxt i Europa. CaCharge anser att deras affärsmodell gör det lönsamt att investera i laddplatser samtidigt som bilisten får en skälig milkostnad.
Gemensam nämnare för ägargruppen är fastigheter och innovation inom det nya energilandskapet. På ytan kan uppfattas som att CaCharge erbjuder lösningar för att ladda elbilar, men att kärnverksamheten är prissättning, paketering och AI-baserad mjukvara.
- Det räcker att googla på elbilar för att förstå att den stora utmaningen är laddinfrastruktur. CaCharges affär och tankesätt är helt rätt för mig som fastighetsägare. Genom CaCharge skapar jag nöjda hyresgäster och en ny intäktsström, samtidigt som mina fastigheter blir mer klimatsmarta, säger fastighetsägaren Carl Hirsch från Industricentralen.
CaCharge grundades 2016 av entreprenörerna Kurt Högnelid, Louise Kierkegaard och Tomas Öquist och resan började med att arbeta fram en affärsmodell som möjliggör en massmarknad för elbilar. Bolagets VD, Louise Kierkegaard, menar att det krävs en ekonomisk lönsamhet för att göra hållbar samhällsutveckling skalbar.
- CaCharge har utgått från affärens krav och människors kör- och parkeringsmönster. Vi jobbar för ett samhälle där bilen laddas lika lätt som mobilen.
Bolaget laddar bilen där den står parkerad – hemma och på jobbet. Genom att med hjälp av en AI-baserad lösning effektivt fördela ström mellan bilar, kan CaCharge ladda 50 bilar med en elkapacitet som hade räckt till en enda snabbladdare. På så sätt kan fastighetsägare enkelt satsa på kostnadseffektiva laddplatser. Kurt Högnelid, CaCharge styrelseordförande säger.
- Det som blir avgörande i framtiden är att kunna ladda så många bilar som möjligt med tillgänglig elkapacitet, till en så låg investering som möjligt.
Några av CaCharges kunder i Sverige är Fabege, Stena Fastigheter och Upplands Väsby kommun.