Forskare från Sverige, Finland och Vietnam har lyckats med att tillverka en katalysator baserad på kolskum av materialet melamin och att tillsätta en form av metallen kobolt, i en tredimensionell struktur som agerar elektrod i tekniksystem som delar vatten till dess beståndsdelar, skriver Process Nordic.
Ett system som kostnadseffektivt och kontinuerligt kan producera stora mängder vätgas, skulle kunna användas i produktionen av drivmedel som diesel och flygplansbränsle.
- Systemet vi har tagit fram är robust, skalbart och billigt. En ytterligare stor fördel är att vi använde en alkalisk saltvattenlösning. I princip skulle man kunna driva de här systemen med saltvatten från havet, säger Jyri-Pekka Mikkola, professor vid Umeå universitet och en ledande figur i forskningsmiljön Bio4Energy till Process Nordic.
I experimenten använde forskarna pyrolys, en form av högtemperaturbehandling, för att starta den reaktion som katalysatorn sedan skyndar på, och som får vattendelningen, elektrolys att ske.
Det är även möjligt att, under framtida industriella förhållanden, använda solenergi eller en annan förnybar energikälla för att ge den elektriska impuls som behövs för att driva reaktionen.
- Det här är ett system som generar väte och syre. Rent syre är explosivt och mycket energirikt. Väte är en väldigt mångsidig resurs. Du kan bränna det direkt till energi. Sedan kan du reducera material, till exempel i framtidens ståltillverkning. I dag pumpar du in en massa cox i masugnen (för att omvandla järn till stål, reds. anm. ). Då bildas samtidigt koldioxid. I stället skulle man i princip kunna mata in väte som reduceringsmedel, och då bildas ingen koldioxid. I dagens läge är det inte realistiskt eftersom väte är mycket dyrare och gjort av fossil naturgas, säger Jyri-Pekka Mikkola.