Svensk solbil framgångsrik i internationell tävling

Text: Josefin Hallgren

En hedervärd åttondeplats fick solbilen Solveig som nyligen kom i mål efter att ha korsat hela Australien. Tävlingen heter Bridgestone World Solar Challenge och är världens största lopp – för bilar som enbart drivs av solenergi.

Efter sju tuffa men roliga dagar kom solbilen Solveig äntligen i mål. Snittfarten var ungefär 60 kilometer i timmen och Solveig tog sig ända från Darwin till Adelaide, en sträcka på 300 mil. Magnus Andersson som är kursansvarig för JU Solarteam, laget bakom bilen, är glad, nöjd och stolt över vad studenterna har presterat.

– Det har varit en stor utmaning det här. Att klara tävlingen i sig är en utmaning men just i år har vi även haft en del väderutmaningar. Några dagar hade vi ingen sol och det kom även en del regn som slog ut elektroniken i bilen, berättar Magnus som också är universitetsadjunkt på Tekniska Högskolan i Jönköping.  

Sedan 1987
För tredje gången är Tekniska Högskolan i Jönköping med och tävlar i Bridgestone World Solar Challenge. Tävlingen är internationell och har hållit på ända sedan 1987. Målet är helt enkelt att konstruera och bygga en bil som sedan ska korsa Australien på kortast tid, i ett fordon som enbart drivs av solenergi. Stor del av tävlingen handlar om utmaningar. Teamet ska klara all logistik som krävs för att genomföra tävlingen, det ska vara harmoni i laget och självklart ska de tekniska detaljerna vara genomtänkta. 

– Tävlingen går ut på att konstruera en bil som är extremt aerodynamisk med så låg vikt som möjligt, med lågt rullmotstånd. Däcken är anpassade för solbilar och innehåller därför en speciell gummiblandning. De måste kunna uppvisa en speciell märkning och vara ”road legal”, säger Magnus.

Lite energi går en lång väg
Elsystemet är naturligtvis också jätteviktigt och där finns det speciellt framtagna elmotorer för just solbilar, med en verkningsgrad på ungefär 97 procent. Det handlar om att klara sig på väldigt lite energi, förklarar Magnus och berättar att det är många faktorer och mycket att tänka på samtidigt, när det gäller bilen och tävlingen. Under själva tävlingen handlar det om att ha en smart strategi med väder, vind, backar, val av hastighet med mera.

Det finns också en mängd regler kring hur bilen får vara designad, att föraren sitter säkert och att bilens elektriska system är godkänt. Tävlingen körs på allmänna vägar genom hela Australien.  

– Det är säkert hundra sidor med regler att läsa igenom och under själva tävlingen följs varje tävlingsbil av en konvoj med följebilar. Säkerhetsreglerna är många, det får ju inte hända en olycka, säger Magnus Andersson.

Även om tävlingen bara sträcker sig under några dagar i ett soligt Australien pågår hela projektet faktiskt under ett helt år. Arbetet drivs av en grupp på 21 studenter vid Tekniska Högskolan i Jönköping och är en fristående kurs. Studenterna bidrar med olika bakgrund och erfarenhet och alla har sina respektive uppgifter, allt från att sköta marknadsföring till att konstruera, bygga eller vara den som faktiskt kör bilen under tävlingen.

– Det är mycket att ta hänsyn till i ett sådant här projekt, både ur ett ekonomiskt perspektiv och ett tidsperspektiv. Dessutom ska ju personkemin stämma överens när man ska arbeta så mycket tillsammans. Men alla som har deltagit i det här projektet är eniga om att det är ett äventyr som saknar motsvarighet. Det är häftigt att vara med och bygga, konstruera, designa och sedan köra bilen. Det är ett väldigt konkret projekt, säger Magnus Andersson och lägger till:

– Dessutom innehåller projektet flera bitar som de flesta människor gillar: bilar, äventyr, tävling och att få åka till ett fjärran land!

Stormiga tävlingar
Första året som Jönköping var med i tävlingen drabbades laget av en storm och bilen blåste av vägen. Andra året tog man sig i mål och hamnade på en 15e plats. Och den här gången blev det alltså en åttondeplats. 31 olika lag var anmälda till tävlingen men bara tolv tog sig i mål.

– Plats åtta innebär att vi tagit oss upp ett snäpp och några av de lag som förra gången kändes ouppnåeliga har nu hamnat efter oss i resultatlistan. Nu har vi bara de främsta lagen i världen framför oss, avslutar Magnus Andersson.

 

Fakta om bilens konstruktion

För varje år försöker man göra bilen lite bättre samt ändra konstruktionen på olika sätt. En nyhet det här året är att laget har använt stål i konstruktionen, istället för enbart kolfiber.

 

Chassi: Stål
Kaross: Kolfiber
Hjulupphängning: Aluminium
Hjulbas: 246 cm
Spårvidd: 110 cm
Längd: 428 cm
Bredd: 163 cm
Höjd: 95 cm
Vikt: 150-180 kg, utan förare