Michael Wenngren är relativt ny som Territory Manager för Norden och Baltikum på växelriktartillverkaren GoodWe. På solenergimässan Elmia Solar berättade han om sin roll i att ge företaget en nystart på de nordiska marknaderna – en satsning där support och kundvård står i fokus.
– GoodWe har lång erfarenhet av branschen och ett seniort tänk kring våra produkter. Nu bygger vi vidare genom att stärka de mjuka värdena för att skapa ett helhetserbjudande som fungerar i alla led, säger Michael Wenngren.
GoodWe etablerade sig på den svenska marknaden 2022, mitt under en högkonjunktur för solenergibranschen, och inledningsvis gick försäljningen starkt. – Vi hade ett väldigt konkurrenskraftigt erbjudande, och försäljningen gick bra. Men vi hann inte med att bygga upp supporten i samma takt och kunde inte investera tillräckligt snabbt. Det var svårt att hitta rätt kompetens när efterfrågan var som störst, vilket gjorde att vi tappade fotfästet, säger Michael Wenngren.
Sedan han tillträdde i oktober förra året har hans fokus varit att bygga upp en lokal organisation för Norden. – Det som driver mig är utmaningen i att etablera GoodWe på allvar här. Globalt är vi en stor aktör, och i övriga Europa har vi en betydande marknadsandel. Men i Norden har vi ännu inte nått samma position. Nu börjar vi om och vill tydligt visa kunder och installatörer att vi finns här för att stötta dem i deras affär, säger han.
Nya produkter och lösningar för en växande marknad
GoodWe är en kinesisk tillverkare med huvudkontor utanför Shanghai och har specialiserat sig på förnybar energi, med växelriktare och batterisystem som kärnprodukter. – Koncernen har också startat nya bolag och breddat sitt erbjudande, och vi kommer lansera flera spännande nyheter framöver. Allt hänger samman i en helhet kring grön energi, säger Michael Wenngren.
Ett av dessa nya affärsområden är Good Heat, som fokuserar på värmepumpar. – Här skapar vi en helhetslösning där vi inte bara ser till enskilda delar av energisystemet, utan istället knyter samman flera produkter för att skapa energismarta hem.
På Elmia Solar presenterade GoodWe även sina nya lättvikts solpaneler för byggnadsintegrering. Dessa är särskilt anpassade för industritak där bärigheten är begränsad och traditionella solpaneler blir för tunga. Med den här lösningen kan projekt som tidigare avskrivits på grund av vikten nu genomföras.
En annan nyhet var en färdigpaketerad solcells-carport. – Lösningen är utformad för att vara enkel att installera – hela paketet levereras på en pall. Vi utvecklar många produkter för att maximera ytor som kan generera solenergi, exempelvis fasadbeklädnader och solskydd. Vår vision är att alla ytor som kan fånga solenergi också ska göra det, säger Michael Wenngren.
Framtidsfokus på stora projekt och kundrelationer
GoodWe arbetar brett, från villamarknaden till storskaliga kommersiella projekt. – Just nu växer vårt Utility-segment kraftigt, där vi levererar stora växelriktare och
transformatorstationer för solparker. Vi har redan sålt sådana lösningar både i Norden och Baltikum, säger han.
Trots alla nya produkter och satsningar är det ändå människorna bakom verksamheten som Michael Wenngren vill lyfta fram. – Solenergibranschen pratar ofta bara om tekniska specifikationer, men vi vill betona de mjuka värdena – att vi står för värme, omhändertagande och full support, avslutar han.