I vintras lanserade det svenska skoföretaget Icebug ett program, kallat SOLROS, för att hjälpa andra sko- och klädmärken minska sina koldioxidutsläpp drastiskt. Till sin hjälp har de den tyska solenergileverantören BayWa r.e.
Nu kan Icebug och BayWa r.e. berätta att flera varumärken anslutit sig, och att flera är på gång. Bland de som är redo att offentliggöras är outdoors-företagen Aku, Garmont och Mammut som alla tillverkar på samma fabrik, och gått samman för att hjälpa denna i omställningen från fossilenergi.
–Så fort vi fick höra talas om Solros-programmet bestämde vi oss för att gå med. Det är ett perfekt exempel på hur branschen tillsammans kan ta viktiga steg och minska utsläppen genom konkreta åtgärder. Det kommer hjälpa oss att nå våra klimatmål och samtidigt stärka banden till våra leverantörer. Vi ser bara fördelar med projektet, säger Akus ägare Paolo Bordin.
SOLROS, som står för The Solar Rooftop Scaling Program, bygger på ett lyckat pilotprojekt som Icebug initierade tillsammans med fyra amerikanska klädföretag och som leddes av The Clean Energy Investment Agency.
Efter 14 månader och stora investeringar hade Icebug hittat ett sätt att radikalt minska sina utsläpp, och faktiskt spara mer CO2 än de själva släpper ut. Icebugs produktion i Vietnam orsakar 4000 ton CO2 om året men genom att hjälpa fabrikerna där de är kund att ställa om till solenergi kommer företaget att bidra till att spara omkring 5000 ton. Detta eftersom de bara är en av många kunder hos samma fabriker och alla kommer dra nytta av ”Icebugs” satsning på solenergi.
–Vi har gjort mycket för att minska vårt klimatavtryck men detta är helt klart det enklaste och mest direkta hittills. När vi såg hur effektivt det skulle bli att hjälpa fabrikerna ställa om visste vi att detta var något vi måste dela med oss av till andra, säger David Ekelund, vd på Icebug.
Den välkända tyska solenergileverantören BayWa r.e. kom med det bästa erbjudandet för att få solenergi på plats – komplett med service, ansökningar, finansiering med mera – och tillsammans lanserade de två företagen ett program där andra bolag kan ansluta sig. Helt utan att behöva investera något kapital.
–För att säkra en bra framtid för våra barn måste vi, hela världen, halvera våra utsläpp till 2030 som senast. Vi måste dela med oss av våra bästa lösningar och att byta från fossilenergi till solenergi i länder med mycket sol är en självklarhet. Att det kommer med lägre kostnader och högre energioberoende bör göra det ännu mer attraktivt för våra kollegor i sko- och klädbranschen, säger David Ekelund.
Att samarbeta och skapa förändring tillsammans lockade outdoor-företagen Aku, Garmont och Mammut. De är kunder på samma fabrik så varför inte hjälpa den bli bättre – tillsammans?
–Outdoor-branschen är känd för att samarbeta, inte minst när det gäller klimatarbete, och det kommer gagna alla. Från leverantörer till varumärken och konsumenter. Projekt som Solar Rooftop Scaling Program är av största vikt för att driva samarbete samtidigt som det skapar reell förändring genom att byta ut fossil energi mot solpaneler, säger Paul Cosgrove, Chief Product Officer på Mammut.
Garmonts Chief Operating Officer Davide Calcagnotto, håller med och understryker möjligheten att skala upp programmet ytterligare för att skapa ännu större utsläppsminskningar.
–Här finns ingen konkurrens. Tillsammans med andra märken har vi ett gemensamt budskap och ju fler vi blir, desto effektivare blir lösningen.
David Ekelund ser bara fördelar i att välkomna ännu fler företag att ansluta sig.
–Mammut, Garmont och Aku är sanna hållbarhets-pionjärer och vi imponeras av deras vilja att gå först och visa andra att detta inte bara är görbart – det kommer leverera kostnadseffektiv energi fri från fossilutsläpp.
Hur fungerar det?
• Trots många soltimmar kommer elektriciteten i Sydostasien ofta från olja och kol. Att byta till solenergi minskar utsläppen radikalt.
• Varumärken och fabriker som ansluter sig till programmet kommer att få tillgång till solpaneler inklusive installation, service, finansiering och tillståndsarbete genom solcellsleverantören BayWa r.e.
• Det tillkommer ingen som helst avgift, fabrikerna förbinder sig bara att köpa den energi som solpanelerna producerar. Detta kommer sannolikt att vara billigare än energin från nätet.