Marknaden för energilager växer så det knakar. Men kunderna efterfrågar mer än bara själva lagringsenheten. På Elfackmässan presenterade Atlas Copco en hittills unik helhetslösning.
– Vi är först på marknaden att ha ett helt koncept där förutom energilagret även snabbladdare och betallösning ingår, sa Fredrik Ålund, sälj-och marknads- chef vid Atlas Copco Power Technique.
AV ANDRERS CARLSSON
Förra året kom Atlas Copcos energilagrings- sytem med namnet ZenergiZe ut på marknaden. De finns i olika storlekar och olika kapacitet. ZenergiZe-serien består av två olika modeller ZBP och ZBC, med stort spann och olika kapacitet. De har en märkeffekt på 45–500 kVA och en energilagringskapacitet på 45–575 kWh, beroende på modell. Den kan leverera låg till hög effekt under lång tid.
Till energilagret går det att koppla bolagets snabbladdare med namnet Z Charger. Men det är den tredje komponenten i kedjan som gör konceptet unikt:
– Vi har ett samarbete med företaget Vourity, så vi kan erbjuda en flexibel betallösning. Det sitter en liten terminal på laddaren. Där kan man se vem som laddat och även ta betalt, sa Fredrik Ålund.
Terminalen erbjuder flera typer av betal- lösningar såsom kort, kod, RFID-tag och swish.
– Betallösningen går även att implementera på själva energilagret. Så du kan ha koll på uttag och kan ta betalt även om du inte har en laddare på plats.
Atlas Copcos laddare Z Charger, som kopplas till energilagringsenheten är också en nyhet. Den är mobil, enkel att transportera och utrustad med en skyddande ram runt själva laddstationen för att minska slitaget. Z Charger erbjuder en effekt på 160 kW och är utrustad med CCS2 handske samt dubbla laddkablar, för enkel access för laddning.
På Elfack presenterade också Atlas Copco en liten energilagringsenhet på 2 kwh. Den laddas med en solcellpanel och klarar av att driva mindre maskiner.
– Den kan till exempel vara användbar på en segelbåt, sa Fredrik Ålund.