Piteå science park samverkar med Luleå tekniska universitet i ett tvåårigt projekt som ska svara på: Hur skapar man en attraktiv stadskärna?, rapporterar Norrbottens Affärer.
- Tanken är att Piteå ska bli det goda exemplet för hur man skapar en attraktiv stadskärna, säger Helena Karlberg, vd för Piteå science park.
Fyra nya projekt har nyligen beviljats. Det ska pågå till och med 31 januari 2019 och har en budget på närmare två miljoner kronor. Det finansieras av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, Sparbanken Nord och Handelsrådet.
- Vi ska intervjua och observera hur synergier mellan handeln och besöksnäringen kan öka attraktiviteten i Piteås stadskärna och även Kirunas stadsomvandling.
Även ett koncept för hjälp av platsinnovation ska utvecklas.
- Platsinnovation handlar om fysisk gestaltning, innehåll och marknadsföring. Alla delar ska hänga ihop som en röd tråd och bottna i platsens identitet. Projektet inleds med en inventering hur den fysiska stadskärnan ser ut, sedan tittar man på vad den innehåller, vilka butiker som finns och vad de innehåller, vilka aktiviteter som genomförs och vilken service som erbjuds. Tredje biten handlar om hur man marknadsför den attraktiva stadskärnan, säger Helena Karlberg.
Projektet leds av biträdande professor Malin Lindberg vid LTU.
Förutom platsinnovation redovisar Helena Karlberg och projektledare Anna Mård ett projekt och som handlar om att få fler företag att investera i solenergi.
- Vi vill också bygga en kunskapsnod i Piteå där vi bland annat har fokus på den nya solparken i universitetsområdet, säger Anna Mård.
Lantbruk och andra energikrävande verksamheter ses som en intressant målgrupp. Företag bjuds in till seminarier och workshops.